5 min leestijd - 22 januari 2024
De UX/UI designers van UX Coach waren afgelopen maanden onderdeel van het ontwerpteam van Parentia, dat werkte aan een nieuwe, gebruiksvriendelijke website voor Parentia. De samenwerking was gericht op het verbeteren van de gebruiksgemak door het optimaliseren van de belangrijkste contentpagina’s, de informatiearchitectuur en bijbehorende navigatie, maar ook het behouden van een goede ranking in zoekmachines.
Gepersonaliseerde componenten en contentParentia wil ouders wegwijs maken in het groeipakket (de naam die in Vlaanderen gebruikt wordt voor kinderbijslag), en wil het verschil maken door (toekomstige) ouders te ondersteunen met content rond gezinsadministratie. De user experience van hun hernieuwde webdesign moest zo aangenaam mogelijk worden door bestaande pagina’s en de navigatie te optimaliseren.
Vooral pagina’s zoals het groeipakket, het startbedrag en de overzichtspagina rond gezinsadministratie moesten een make-over krijgen op vlak van inhoud. Pagina’s waarop eerder vooral met tekst werd gewerkt, werden nu ingericht met nieuwe en gepersonaliseerde componenten en content, waardoor de bezoeker eerder een antwoord op haar vraag vindt.
Pagina’s werden ingericht met nieuwe en gepersonaliseerde componenten en content, waardoor de bezoeker eerder een antwoord op haar vraag vindt." De rol van UX design studio UX coachUX design studio UX Coach heeft zich, samen met het Parentia team, verdiept in de doelgroepen en hun gedrag via web analytics die verzameld werd op de oude website van Parentia. We weten uit ervaring dat die cijfers en inzichten helpen om betere landingspagina’s en een gebruiksvriendelijke navigatie te ontwerpen. We wisten bijvoorbeeld dat bezoekers heel vaak kwamen voor het klantenplatform, maar dat dit voor bezoekers niet altijd gemakkelijk te vinden was. Daarom hebben we het inloggen op het platform meer naar voren gehaald en een prominente plaats gegeven in de header en de body van landingspagina’s. Zoals je hieronder ziet in de eerste wireframes voor het prototype dat we maakten in Figma.
Oog voor de volledige customer journeyTijdens het ontwerptraject hebben we niet enkel ingezoomd op de route die gebruikers afleggen binnen de website, maar ook gekeken naar de volledige customer journey. Het doel was om die van begin tot eind optimaal te laten verlopen, zodat bezoekers hun weg goed weten te vinden naar de website, en binnen de website hun doel bereiken, waarna ze verder navigeren naar gerelateerde tips en tricks rond gezinsadministratie.
Doel was ook om de ranking voor zoekmachines (zoals Google, Bing, Ecosia) te behouden na lancering van het redesign, maar de navigatie binnen de website te vereenvoudigen. Daarom werd ingezet op een nauwe samenwerking tussen de marketing manager van Parentia, de product manager van Parentia, de UX/UI designer en de SEO expert. De user experience van jouw website verbeteren?Als UX/UI designers werken we graag ook voor jouw organisatie aan een gebruiksvriendelijk ontwerp voor je bestaande of nieuwe website. Neem zeker contact op als je vragen hebt, of graag een offerte op maat ontvangt.
Toegankelijkheid en de styleguide van ParentiaParentia heeft al jaren een hele speelse grafische stijl, met veel kleur, die door de aangesloten Parentia families erg gewaardeerd wordt. Die stijl moest behouden blijven, maar Parentia wilde met hun website ook voldoen aan de toegankelijkheidsnormen en het label voor Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) behalen. Eén van de vereisten daarvoor is om voldoende contrast aan te brengen tussen voorgrond en achtergrond elementen. Ook daar konden we als UX/UI designers onze bijdrage leveren. We hebben de vrolijke kleuren uit de style guide laten terugkomen in veel componenten, maar dat gecombineerd met meer witruimte en lichte achtergrondkleuren. UX Coach werkte tijdens dit traject in Figma, waarin we het contrast tussen voor- en achtergrond steeds konden checken en optimaliseren.
Nauwe samenwerking tussen alle stakeholdersHet ontwerpen van de nieuwe website van Parentia was voor UX Coach een bijzondere samenwerking: we geloven dat je als UX designer een fundament van gebruikersdata nodig hebt, om ontwerpbeslissingen te kunnen nemen in samenspraak met alle stakeholders, zodat je waarde creëert op vlak van marketing, SEO én de gebruikerservaring.
Wil je ook het label voor WCAG behalen?UX Coach kan je helpen! Neem zeker eens contact op, zodat we kunnen kennismaken.
|
|
|